Наведемо приклад деякі визначення з наукової
економічної і фінансової літератури:
1) В словнику Фінама пірамідою є
«шахрайська схема, при якій жертву змушують інвестувати кошти обіцянкою
надзвичайних доходів, але просто використовують знову залучені кошти для виплат
інвесторам, які наполягають на припиненні своїх інвестицій».
2). У «Великому економічному словнику» сказано, що
піраміда – це «спосіб незаконного збагачення, який використовується фінансовими
компаніями. Надходження коштів від продажу компанією цінних паперів особам, що
створює нижні шари піраміди, частково передаються у вигляді дивідендів особам,
які раніше придбали цінні папери і утворюють верхівку піраміди, частково йдуть
на широку рекламу і в дохід фінансової компанії.

3). В «Новій економічній
енциклопедії» піраміда інтерпретується як «пропозиція вкладати гроші в цінні
папери, ціни на
які» гарантовано «підвищуються, перш за все, завдяки тому, що
фірма кожен день пропонує викуповувати власні папери за більш високою ціною,
обганяє і інфляцію, і рівень доходу за нормальними вкладами або цінних
паперів».
4). У фінансово-інвестиційному словнику піраміда
визначається як «структура ризику, до якої прагнуть багато інвесторів при
розподілі своїх інвестицій між вкладеннями з низьким, середнім і високим
ризиком. У «фінансову піраміду» велика частина активів інвесторів вкладається в
безпечні ліквідні цінні папери, що дають достатній дохід. Далі, деякі суми
вкладаються в акції та облігації, що дають хороший дохід і можливість довгострокового
зростання капіталу.
Як ми бачимо, в цих трактуваннях немає
виділеного істотної ознаки, все визначення побудовані на окремих властивостях,
які притаманні конкретній піраміді в певний період часу.
У сучасному
дослідженні фінансових пірамід можна виділити наступні характерні риси
досліджуваного явища:
Висока гарантована прибутковість.
Реклама, яка
надається компанією, гарантує високий дохід, що значно перевищує значення
інфляції і розміри ставок по банківських депозитах
PR.
Велика увага приділяється PR компанії.
Реклами, грамотні презентації, кваліфіковані продавці – дозволяють залучати
нових вкладників. Але інформація, яка надається таким чином, не є конкретною і
достовірної часто, а також несе лише мотиваційний і позитивний характер.
Невеликий початковий внесок.
Невеликий
початковий внесок стимулює для залучення більшого числа людей. Вони легко
змиряться з втратою, а при отриманні вигоди, понесуть ще більші суми.
Використання «обманних» або специфічних назв і
термінів. Використання специфічних термінів, таких як «форекс», «ф'ючерс»,
«трейдинг», які можуть бути незрозумілі професіоналам. Деякі компанії
фінансових пірамід маскуються під шановні та авторитетні компанії за допомогою
назви, причетності до державній структурі.
Переміщення грошей по великій кількості країн.
У Україні отримали, в Америці застрахували, в Китаї отримали. Це робиться для
того, щоб втратити можливість спостерігати за ними, контролювати.
Використання договору позики.
Фінансові
піраміди оформляють договір зі своїм клієнтом саме в такій формі. Це дає їм
скласти договір таким чином, щоб він був безпечним для піраміди при виникненні
претензій. За договором позики все гроші інвесторів спрямовуються на рахунок
компанії. При банкрутстві рахунок згорає разом з грошима інвесторів, так як вони
об'єднані з активами компанії.
«Примарний» статут. Статут фірми відсутній на
сайті компанії. В офісі ухиляються від його надання.
Нестандартне ліцензування.
Брокерська або
керуюча компанія в обов'язковому порядку повинна мати ліцензію. Найчастіше
шахраї замість ліцензії виставляють на сайтах і в офісах свідоцтво про
реєстрацію юридичної особи, яке може отримати будь-який бажаючий, або копії
ліцензій, отриманих в якихось екзотичних країнах.
Однак деякі фінансові піраміди, маскуючись під
добропорядну компанію, можуть, наприклад, використовувати ліцензію біржового
посередника на здійснення ф'ючерсних і опціонних угод. При цьому жоден з
перерахованих вище документів не дає право компанії залучати кошти населення.
Анонімність організаторів і координаторів.
При
крах піраміди весь негатив ошуканих вкладників буде виливатися саме на обличчя
компанії, тому їх краще приховувати.
Необхідність залучення нових клієнтів.
Кожному
партнеру ненав'язливо пропонується залучати нових клієнтів за певну винагороду.
Відсутність виробництва продукції або
будь-якої іншої діяльності, пов'язаної із задоволенням суспільних потреб, або
пропонується продукція невідповідної якості.
На основі цих ознак можна сформулювати
авторське визначення фінансових пірамід: Фінансова піраміда – це юридична особа
або об'єднання фізичних осіб, створене для постійного надходження грошових
коштів за рахунок залучення нових вкладників.
На сьогоднішній день проблема
фінансових пірамід є глобальною, кількість їх з кожним роком збільшується.
Немає коментарів:
Дописати коментар